Bijbelverhalen in eenvoudige taal

Ontdek Bijbelverhalen op een begrijpelijke manier. De Bijbel willen we toegankelijk te maken voor iedereen en in eenvoudige taal.

Overige boekjes

Dit zijn de overige boekjes met de Bijbelverhalen 

De Bergrede is één van de bekendste toespraken van Jezus. Hij vertelde aan Zijn leerlingen hoe mensen mogen leven, die bij God horen. Hij sprak over vriendelijkheid, vergeving, vertrouwen en liefde. Zijn woorden waren belangrijk toen. En ze zijn vandaag nog steeds belangrijk. Het gaat over hoe mensen mogen leven als zij Jezus volgen.

De Bergrede van Jezus

God riep Jesaja om profeet te worden. Vanaf dat moment vertelde Jesaja het volk wat God wilde zeggen. Hij schreef bijvoorbeeld over het Kind dat geboren zou worden en Gods  nieuwe wereld. Maar hij waarschuwde ook het volk wanneer het de verkeerde wegen ging. Hij sprak ook veel over hoop. Jesaja, een evangelist van het Oude Testament.

Jesaja, van oordeel naar hoop

In Psalm 23 wordt God vergeleken met een herder. Een herder kent zijn schapen. Hij beschermt hen tegen gevaar. Hij zoekt hen als zij verdwalen. Hij laat hen niet alleen. In dit boek lezen we in 35 hoofdstukken de Bijbelverhalen waarin we ontdekken hoe God als een goede Herder voor mensen zorgt. 

De Heer is mijn Herder

In dit boek gaat het niet over vechten met wapens. Het gaat over Jezus. Hij wil ons leren hoe we sterk kunnen blijven als we bang zijn, verdriet hebben, verkeerde keuzes willen maken of niet weten wat we moeten doen. Daarom gaf God ons een bijzondere wapenrusting. Een wapenrusting van Gods Woord en gebed.

De wapenuitrusting van God

Johannes was een leerling van Jezus. Hij schreef op wat hij zag en hoorde. Deze verhalen laten dan ook zien hoe Jezus omging met mensen. Met zieken. Met twijfelende mensen. Met verdrietige mensen. Met mensen die fouten maakten.

Het Evangelie van Johannes

De spreuken gaan over: vriendelijk praten, eerlijk zijn, goede keuzes maken, omgaan met andere mensen en vertrouwen op God. De spreuken gaan niet alleen over slim zijn. Ze gaan vooral over goed leven en luisteren naar God.

Spreuken in de Bijbel

David was herder, muzikant, vriend, vluchteling en koning. Soms was hij blij.
Soms bang. Soms maakte hij verkeerde keuzes. Toch bleef God met hem meegaan. Dat maakt het leven van David zo bijzonder.

David een man naar Gods hart

Engelen brengen boodschappen van God. Soms brengen zij troost. Soms brengen zij hoop. En vaak zeggen zij: “Wees niet bang.” Maar nog meer gaat het over God en Jezus.

Engelen zijn dichtbij

3 Themaboekjes over "Kleine profeten"

Alle profeten hebben hun best gedaan. Soms ging het goed maar soms ook niet. God geeft in elk geval niet op. Door alle hoofdstukken heen klinkt dezelfde boodschap: God blijft spreken. God blijft zoeken. God blijft lief hebben.
En God blijft mensen uitnodigen om terug te komen.

Kleine Profeten

De wonderen van Jezus zijn bijzondere verhalen. Over mensen die geholpen willen worden en verdrietig zijn. Mensen die ziek zijn of bang. Opzoek naar hulp. Jezus ziet deze mensen. Hij loopt niet voorbij. Hij helpt.

Wonderen van Jezus

5 Themaboekjes over "Dichtbij God"

God is altijd dichtbij. Hij zorgt voor je als je het moeilijk hebt. Bid tot hem. Doe dit ook als je iets verkeert hebt gedaan. Hij vergeeft en hij geeft je zijn liefde.

Dicht bij God

De Psalmen zijn oude liederen en gebeden. Ze staan in de Bijbel. In de Psalmen lees je over het leven. Over blijdschap en verdriet. Over angst en vertrouwen. Over vragen en hoop.

Leven met de Psalmen

Het Onze Vader is misschien wel het bekendste gebed ter wereld. Jezus gaf dit gebed aan zijn leerlingen toen zij vroegen: "Heer, leer ons bidden."

God wil dat mensen goed leven. Daarom gaf God de 10 geboden. De 10 geboden zijn regels van God. Deze regels helpen ons om goed met God en met andere mensen te leven. Om goede keuzes te maken.

5 Themaboekjes over "Het leven van Jezus"

Jezus is geen gewone man. Hij komt van God. Zijn leven begint klein. Zoals bij ieder mens. Als een baby. Maar zijn leven verandert de wereld. In dit boek lees je over het begin maar ook over het einde van zijn leven

Het leven van Jezus

Jozef is een verhaal over jaloezie, verdriet en moeilijke momenten. Maar ook over hoop, vergeving en vertrouwen. Jozef maakt veel mee in zijn leven. Hij belandt zelfs in de gevangenis. Soms lijkt het alsof alles tegenzit. Maar God is steeds bij hem.

Het verhaal van Jozef

5 Themaboekjes over "De brieven van Paulus"

De brieven van Paulus gaan niet over regels. En ook niet over hoe goed mensen zijn. De brieven gaan over Jezus. Hij is het goede nieuws in de brieven. Hij is de Redder. 

De brieven van Paulus

We gaan op weg met Paulus de apostel van Jezus. Hij reist van stad tot stad. Soms over zee of te voet. Ook wel voor gevaar voor eigen leven. Paulus is ook blij. En overal vertelt hij hetzelfde: Jezus leeft.

Op reis met Paulus

We kijken naar vrouwen uit de Bijbel. Niet zomaar vrouwen maar vrouwen met verhalen. Zij leren ons over God, over geloof maar vooral over Jezus. Vrouwen als Eva, Ruth, Esther, Hanna, Lydia en Maria. 

Vrouwen in de Bijbel

Jezus vertelde gelijkenissen, noem het maar verhalen. Geen moeilijke verhalen, maar verhalen uit het gewone leven. Over zaaien, schapen, geld, feest, bouwen en werken. Het zijn verhalen die iets laten zien van God. 

15 Gelijkenissen

In de Bijbel zien we dat God naar helden kijkt. Deze helden zijn vaak heel gewone mensen. Soms zijn ze bang of twijfelen ze. Soms maken ze fouten en zijn ze verdrietig. Toch noemt God hen helden.

Geloofshelden uit de Bijbel